lördag 6 september 2014

Varför får vi en viss humor & ändras humorn på ålderns höst eller vad händer egentligen?

Jag är fascinerad av ord. Jag har alltid varit intresserad av ord och försöka ha ett levande språk. Det gör ibland att jag pratar "lite gammaldags". Men det är roligt. Ju fler människor i olika åldrar och olika sysselsättningar Du möter desto bättre är det om Du kan variera Ditt språk. Men det är lätt att snöa in på en viss typ av humor.
Många är säkerligen de partners till insnöade människor som suckar mer eller mindre djupt till sist över dessa skämt som var roliga för ett X antal år sedan, men inte när man hör det för 1237:e gången kanske? Kan man då ändra sin humor? Är humor ärftligt? Precis som det finns arbetsplatsjargong finns det även arbetsplatshumor. Nu har jag fördelen att ha en dotter som blir 5 år om en inte alltför lång tid, så därför kan jag nu frossa i barnslig humor - och lära henne så smått lite insnöade ordvitsar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar